A. Stuurman (Nederland)
|
1 Een absolute klassieker in de damproblematiek. Is er een fraaiere compositie voorstelbaar? |
|
2 Een onvergetelijke
bewerking op het 46/5-motief. De compositie werd in 1962 aangeboden met
37 op 42, 45 op 34 en een extra witte schijf op 40; eerste zet 427. Zo
stond de positie ook in het jubileumboekje 'Kring voor Damproblematiek
1941-1981'. |
|
3 Mooie meerslag na 34! |
|
4 Op prachtige wijze komt de beslissende slag 45x5 op het bord. |
|
5 Best lastig op te lossen met al die vrije tempi. Ook lastig omdat de zwarte dam zowel naar 13 als naar 19 kan slaan, wat niets uitmaakt. |
|
6 Aardig gedartel in klein bestek. |
|
7 Na een ideale inleiding ontstaat een prachtig plaatje. De stand na 16x20 is het mooiste moment. |
|
8 De slag 45x3 wordt mooi voorbereid. |
|
9 De slag 45x3 wordt mooi voorbereid. |
|
10 De slag 45x3 wordt mooi voorbereid. |
|
11 Opmerkelijke drievoudige keuzeslag. |
|
12 Mooie inleiding van het 'achterommetje' 25x3. |
|
13 Wit lijkt 14x3 te willen slaan, maar ziet daar uiteindelijk toch van af. |
|
14 Prachtige Guerra. Op de eerste zet kan zwart (45x34) slaan, maar er volgt 50-45 en verder van hetzelfde. |
|
15 Voortreffelijke 46/5 van een van Neęrlands beste problemisten. Er komen twee witte dammen op het bord die in de beginstand nog nergens te bekennen zijn. |
|
16 Typische Stuurman-constructie. Er wordt nergens op bezuinigd! |
|
17 De witte dam lijkt wel een hordenloper die net niet uitkomt met zijn passen. Dan maar 4x7 geslagen en vervolgens pas 7-2 gedaan. Na (14x25) i.p.v. (11x22) is het ook scherp: 4-9! en 9x2. |
|
18 Weergaloze totaal-problematiek |
|
19 Twee witte damoffers achterelkaar. |